Verklarende zone van de periode 1917 aan het museum.


Diaporama model van 1917.


BR.20 van CAI, Italiaanse bommenwerpers die aan de slag van Engeland hebben deelgenomen.


Messerschmit Me-262, eerste aanwezig apparaat met straalaandrijving in België en operationeel.


Jachtpaard van 7de wing aan Chièvres.


De Amerikaanse aanwezigheid: F-16 van 10th US Luchtmacht in 1988.

Historisch overzicht van de basis

Periode de 1ste oorlog:

Het is in oktober 1918, dat zich, op een weide niet ver van de huidige basis, vier JASTA van de Duitse militaire luchtvaart installeren; Jasta 28,33,56 en 57.
Jasta is een acroniem die door de afkorting van het Duitse woord Jagdstaffel wordt gevormd (escadrille van jacht).
Dit quatres escadrilles, die met vliegtuigen Fokker VII en albatross D.II en D.III worden uitgerust, blijven slechts 2 maanden op de gronden van Chièvres en op 4 november 1918, doen beweging naar Waterloo.
Aan enkele kilometers van Chièvres Flugpark 17 van Stambruges-Grandglise is gebaseerd. Opleggend vliegterrein voor het tijdperk, dat in 1917 wordt gebouwd, aankwamen, waar de vliegtuigen door trein direct van de fabriek en ter plaatse in de grote loodsen werden verenigd die door Deutsche Luftsreikräfte worden gebouwd (Luchtdienst van het keizerlijke Duitse leger).

De periode tussen twee oorlogen:

Tussen 1918 en 1939 worden de enkel vredige weer velden en pâtures en de boeren en het vee zullen de plaatsen tijdens 21 jaar bezetten.
In 1939 besluit de Belgische regering, om op de plaats van Chièvres te creëren, een afleidingsterrein voor de Militaire Luchtvaartkunde. Aangezien de oorlog nabij is, is het wenselijk om zich te kunnen erop voorbereiden, maar het te laat is, de werkzaamheden zijn aan de gang wanneer van de oorlogsverklaring op 10 mei 1940 voorkomt.

De periode van de tweede oorlog:

9 dagen later, op 19 mei 1940, bezet het Duitse leger het terrein, en begint meteen met de werkzaamheden van installatie van een luchtmachtbasis voor Luftwaffe (Basis 404) betreffende de schetsen van watmet de Belgen hadden begonnen.
In juni 1940, zijn de werkzaamheden van de gebouwen aan de gang, evenals de technische infrastructuren.

Op 27 september 1940, aangekomen van CAI (Corpo Aéro Italiano) met zijn FIAT BR20 en Cant Z 1007bis. Eind september verlieten 1940,80 BR.20 M van 13° en 43° stormi Italië om naar België met het geheel van Corpo Aereo Italiano (CAI) te gaan om aandeel te nemen, zoals het Mussolini, aan de slag van Engeland wilde. Vanaf de vlucht van doorvoer, werden 5 apparaten wegens de slechte weersomstandigheden vernietigd. De eskadronnen werden, voor 43° stormo op Chièvres en 13° op de mogelijkheid voor Melsbroeck gevestigd.
Na 11 november of 7 apparaten werden verloren, BR.20 M voerden slechts nog nachtbombardementen uit. Tussen oktober 1940 en januari werden 1941,12 BR.20 M verloren.
Zij zullen op het vliegterrein slechts tot 15 april 1941, moment blijven of zij zullen in Italië binnenkomen of zullen naar andere voorhoofden vertrekken.

Vanaf deze datum ontvangt de basis vervolgens verschillende escadrilles van bombardement en dient als afleidingsvliegterrein voor de Duitse jagers en verschillende andere apparaten.
DVan augustus tot september 1944, bezet III/JG26 de basis evenals KG6.Eind augustus, is de basis van Chièvres de eerste basis in België om vliegtuigen te ontvangen met straalaandrijving, met name twee Arado 234 en een escadrille van Messerchmitt 262.

Op 1 september 1944, verlaten de Duitsers de plaatsen na de installaties en brûlé gedaan ontploffen te hebben alle archieven op de groot-plaats van Chièvres.

Op 3 september, bezetten de Amerikanen van de eerste verdeling van infanterie de ruïnes van de basis. Meteen begint de bouwkunde met de overhandiging in dienst van de installaties.
De basis wordt Heeft-84.

De eersten vliegtuigen zijn P47 Thunderbolt van 361th en 365th Fighter Groups.
In maart-april komen overeen P51 mustang van 368th en 352th FG met ze. In december 1944, komt 123e Wing van het R.A.F. tot Chièvres om het offensief van de Ardennen te verhinderen, dit Wing is uit 3 samengesteld squadrons waarvan 609e samengesteld uit een meerderheid van Belgische piloten.

Na 8 mei 1945, dient de basis als doorvoer voor de Amerikaanse militairen die bij hen binnenkomen. Men plaatst eveneens een interneringskamp Duits.In december 1945, geven de Amerikanen het vliegterrein aan de Belgische overheid terug.

De periode na oorlog:

Tussen 1946 en 1949, dient de basis als deponeren aan OMA (Wederzijds Bureau van Hulp) die aan de burgers dromen, het militaire materiaal dat door de bondgenoten wordt opgegeven.

Vervolgens kwam het begin van de Belgische bezigheid… aanHet is op 8 maart 1947, dat de erg jonge Belgische Luchtmacht, de basis officieel, en, op 1 december 1950 herneemt, 7de Wing van jacht van dag gecreëerd, samengesteld uit drie escadrilles, 7de, 8e en 9e met als insigne de rode braadschotel (voor 7de Ecs. ; blauw voor 8e en groen voor 9e.).

In mei 1951, ontvangt de basis zijn eersten Météors F8 en T7, die de basis op 12 juni 1956 voor Koksijde zullen verlaten en door de Jachtpaarden F4 vervangen.
Op 15 maart 1957, ontbinding van de 9e escadrille, de blauwe braadschotels.
Vanaf Januari 1958, zullen de Jachtpaarden F4 door de Jachtpaarden Hunter F6 vervangen worden.

Het jaar 1963 zal goed een ingrijpende verandering binnen het leven van de basis, aldus, op 31 juli 1963, de 8e escadrille wordt ontbonden kennen, en de 7de escadrille zal op 23 oktober volgen. De stopzetting van de activiteiten van 7de Wing van Chièvres zullen volkomen op 28 oktober 1963 ophouden en op 4 november van hetzelfde jaar officieel ontbonden.

Nochtans zal het leven op de basis tussen 1964 en 1967, met met name de aanwezigheid van de Jongeren van de lucht het weekend, aanwezigheid van Flight VSV met zijn T33 evenals CFI doorgaan (CI Luchtmacht).En het was het eind van de Belgische bezigheid…

Sinds 31 december 1967, wordt de basis aan SHAPE gehuurd en zij wordt altijd door de Amerikaanse krachten bezet.